Tevékenységeink

Fiatalok mentorálása, oktatásból való lemorzsolódásuk megakadályozása

Szervezetünk filozófiájában és munkatársaink, szakértőink, illetve önkénteseink munkájának középpontjában mindig is a fiatalok, főként a középiskolások és fiatal felnőttek álltak, állnak. Az elmúlt években számos olyan fejlesztésben részt vettünk szakértőink által, amely kifejezetten a fiatalok képzésben tartásához, valamint az állás nélküli fiatalok mentorálásához kapcsolódik.

A működésünk során számos szakképző intézményben tanácsadói, tréneri és szakmai szolgáltatásokat nyújtottunk Európai Uniós pályázati finanszírozású pályázati programokban:

A TÁMOP-3.3.10-es, a TÁMOP-3.3.9-es, a TÁMOP-3.1.4.C és a GINOP 6.2.3.-as projektek megvalósításban vettek részt szakértőink, tanácsadóink, ahol hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok mentorálásának támogatásában, illetve pedagógusok felkészítésében tevékenykedtek a következő tréningekkel: mentorálás mestersége, tanulás tanítása, pályaorientáció, a 9. osztályok beszoktatásának módszertana, az átmenet megkönnyítése.

Szakembereink az intézmények számára módszertani anyagok elkészítésében vettek részt: a hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára személyre szabott mérés-értékelés és visszacsatolás; a családokkal, szülőkkel való kapcsolattartás megerősítésének módszertana; az intézményi partnerségek megerősítése; a tehetséggondozás, a felzárkóztatás és a szakmához juttatás támogatásának módszertani fejlesztései terén.

Szakértőink a szolgáltatásokat a hátrányos helyzetű tanulók iskolarendszerből való lemorzsolódásnak, kiesésének megelőzéséhez kapcsolódóan a nemzetközi trendek és jó gyakorlatok figyelembevételével fejlesztették és ajánlották. Mindig testre szabottan az adott intézménynél, így minden megvalósított projekt részletes adatelemzéssel és részletes célmeghatározással indult – az adott régióhoz, a munkaerő-piaci helyzethez, az adott probléma méretéhez és a fiatalok felkészültséghez, életkori sajátosságaihoz igazodóan.

Szakértőink és szakmai partnerszervezetink által az alábbi módszertanokkal rendelkezünk:

  • Saját, egyéni mentorálási megközelítés (kapcsolódó teljes körű segédanyaggal, tréning programmal és szupervíziós támogatással)

  • Módszertani anyagok a hátrányos helyzetű fiatalok tehetséggondozásában, felzárkóztatásában, szakmához juttatásában.

  • Az elmúlt időszakban háttérbe szorult a fiatalok családjaival való kapcsolattartás, a mi megközelítésünk alapvetően épít a családokra, szülőkre és azok bevonására.

  • Pályaorientációs, életpálya-tervezési, álláskeresési technikákhoz és állásba helyezéshez kapcsolódó tanácsadási, felkészítési módszertan.

  • A fiatalok kortársainak segítségére épülő támogatási rendszer: meggyőződésünk, hogy a saját korosztályban levők egymásnak tudnak igazán segíteni a lemorzsolódás, korai iskolaelhagyás megelőzésében, a korosztályos kapcsolatok megerősítése, a közösségépítés az egyik kulcsa a NEET fiatalok motivációjának megerősítésében, valamint a munka vagy a képzés világába történő visszavezetésében.


Tananyagfejlesztés mentorálása

A GINOP 6.2.3.-as pályázat tananyagfejlesztési projektje a szakképzésben tanuló fiatalok projektkultúrájának fejlesztésére, az oktatás élményszerűbbé tételére, valamint a tantárgyi ismeretanyagot, összegyűjtő, gyakoroltató feladatgyűjtemények létrehozására irányult az agrár szakképző intézményekben Budapesten és környékén, valamint a Kecskeméti Szakképzési Centrum intézményeiben. Egyesületünk módszertani, szakmai támogatást és hátteret biztosított a pedagógusok számára, hogy mind a közismereti, mind a szakmai tantárgyak esetében olyan tananyagokat fejlesszenek, amelyek hozzájárulnak az oktatás modernizálásához. A tananyagok módszertani változatosságukkal támogatják a tantermekben, tanműhelyekben és a gyakorlati képzőhelyeken a tanulók interaktív tanórai bevonását, vizuális, digitális és gyakorlatorientált megoldásokkal színesítik a tanmenetet, s legtöbb esetben a tanulói kollaborációt erősítik. A két centrum összesen 19 iskolájában közel 80 tananyag született, melyet szakértőink mentori segítséggel támogattak.

Szervezetfejlesztés, minőségbiztosítás és monitoring

Speciális esetekben, főként a tananyagfejlesztéshez, képzésfejlesztéshez, mentoráláshoz kapcsolódó pályázatokban, projektekben vállalunk szervezetfejlesztési feladatokat, mely arról szól, hogy az adott szervezet képes legyen a fenti témákhoz kapcsolódó szervezeti kultúrát, folyamatokat, eljárásrendeket kialakítani. Gyakori, hogy a szervezetfejlesztésben a struktúra kialakításán túl a kulturális és HR fejlesztési elemekkel is foglalkozunk.

Minőségbiztosítási tevékenységeink között szintén a mentorálás, a képzésfejlesztés, új képzési paletta kialakítása, valamint új képzési szervezet létrehozásához köthető projekteket követjük nyomon. Meghatározzuk azokat a mutatókat, melyek alapvetően a szervezet/projekt minőségi munkájához kötődik (célok), ezekhez célértékeket kapcsolunk a szervezet/projekt vezetésével közösen, majd ezeket a mutatókat a projekt során folyamatosan nyomon követjük.

Monitoringrendszerek kiépítése során a megrendelővel közösen egyeztetett indikátorok és elvárások mentén alakítjuk ki az adatgyűjtési modellt, célunk a fejlesztő, támogató monitoring, nem az ellenőrzés. Csak olyan projekteket vállalunk, ahol a monitoringrendszer a fejlődést támogatja, s segít a szakembereknek a projektek gyenge pontjait megerősíteni. Klasszikus monitorozási projektjeink a lemorzsolódás megelőzéséhez kapcsolódtak ezidáig. Kialakítottuk azokat az indikátorokat, amelyek klasszikusan azt mérik, hogy mi vezet ahhoz, hogy a tanulók kiesnek az oktatásból (pl. készséghiányok, családi háttér problémák, iskolai kudarcok, stb.). Ehhez keresünk fejlesztési célokat, amelyek segítenek abban, hogy a lemorzsolódási ráta sokkal alacsonyabb legyen.

Pedagógus Továbbképzés

Pályaorientáció, életpálya-tervezés módszertana pedagógusoknak – 30 órás pedagógus továbbképzés

A továbbképzés célja: A pedagógusok életpálya-építési szemléletváltásának elősegítése, és az ezzel összefüggő elméleti és módszertani felkészítés. Olyan eszközök megismertetetése a résztvevőkkel, amelyekkel hozzá járulnak ahhoz, hogy az oktatási intézmények hatékonyan segítsék tanulóikat pályaorientációval, életpálya-tervezéssel, továbbtanulással, valamint a sikeres munkaerő-piaci érvényesüléssel kapcsolatban. Továbbá cél, hogy a résztvevők megismerhessék azokat a készségeiket és képességeiket, valamint elsajátítsák azokat az ismereteket, amelyek az életpálya tervezéséhez, a munkavállalói kompetenciák megismeréséhez és fejlesztéséhez, valamint a tanulók majdani munkavállalása esetén szükségesek a sikeres megfeleléshez.

A továbbképzés célcsoportjai: elsősorban tanítók, általános és középiskolai tanárok, szakoktatók, gyakorlati oktatók, továbbá pszichológusok és szociálpedagógusok.

A program főbb témái:

        • Bevezetés (ismerkedés, bemutatkozás, elvárások, hozzájárulások, képzési program ismertetése)

        • A pályaorientáció fogalmának meghatározása

        • Az önismeret, az öndefiníció elemei

        • Pályaismereti alapok; életpálya-tervezés

        • Az önmenedzselés, önmenedzselési technikák

        • Munkaerő-piaci alapismeretek

        • A pályaorientációs intézményhálózat, kapcsolatok és partnerek

        • Üzemlátogatás, saját élmény feldolgozása.”


Tanulói programok – tanácsadás és kompetencia-fejlesztő tréningek diákoknak

Tanulói tréning a pályaorientációs-, életpálya-tervezési és munkavállalói kompetenciák fejlesztésre

Az életpálya-tervezés, mint tevékenység azért különösen fontos, mert az egyén a saját ambícióinak, illetve lehetőségeinek ismertében tudatosan, tervszerűen tudja alakítani a saját sorsát. A tréning tematikája úgy került kialakításra, hogy a fiatalabb korosztályok számára (12-16 évesek) inkább az önismereti elemek, az idősebbek számára (17-19 évesek) inkább az életpálya-tervezési (továbbtanulási, munkavállalási, önmenedzselési) programelemek (feladatok, gyakorlatok) kerültek kihangsúlyozásra. Az életpálya-tervezésben a tréning, mint cselekvésorientált módszer azért hatékony, mert a résztvevők képessé válnak a hatékony csoportmunkára; valamint a diákok olyan új ismereteket sajátíthatnak el – nem elméleti, nem hagyományos módon, − mely a valósághoz hasonlatos közegben valósul meg.

Tanulásmotiváció, tanulásmódszertan tréning

A tréning célja, hogy a résztvevők elsajátítsák a számukra hatékony tanulásmódszertanokat. Megismerjék önmagukat a tanulási képességek, valamint a lehetőségeik szempontjából. Elérjék a társadalmi beilleszkedést, az önfenntartást segítő képességek/végzettségek megszerzéséhez szükséges önálló tanulási motivációt. A tréning keretében nemcsak az esetleges elakadások okainak feltárása történik meg; a diákok megismerhetik a saját egyéniségükhöz, tanulási stílusukhoz leginkább illeszkedő tanulási technikákat is.

Konfliktus-kezelési tréning diákoknak

A tréning keretében a résztvevő fiatalok megismerik a saját konfliktus-kezelési stratégiáikat, viszonyukat a konfliktusokhoz. A foglalkozások keretében hatékony eszközöket kapnak a konfliktusok kezeléséhez, elsajátítják a különböző alternatív konfliktus-kezelési technikákat és fejlődik a konfliktus-kezelési készségük.

Önértékelés, önkép-fejlesztés, szociális és társas kompetenciák fejlesztése

A tréning célja, hogy a résztvevő fiatalok képessé váljanak az alapvető társadalmi és egyéni viselkedési elvárások megértésére, azok alkalmazására, valamint pozitívan tudják alakítani az önképünket. Ezen túl legyenek képesek a konkrétabb célok és a jövőképük megalkotására, a szilárd bizalom megalapozására a képességeikben, valamint tudatosuljanak az egyéniségükben meglévő lehetőségeikben. A tréning kulcsfogalmai: biztatás, lelkesítés, támogatás és a közös örömök.

Mentálhigiénés foglalkozások fiataloknak

A programok célja a tinédzserkori problémák megbeszélése, az egészségmegőrzés és fejlesztés, valamint a káros szokásokhoz, káros szenvedélyekhez kapcsolódó prevenció. A foglalkozások alkalmával az egészségneveléssel kapcsolatos információk tudatosításán túl − pszichés készségeket is fejlesztünk, melyek védő szerepet játszanak azokkal a negatív hatásokkal szemben, aminek a gyermekek, fiatalok ki vannak téve a fejlődésük során.

Önvédelmi programok fiatalok számára

Az önvédelmi témában szervezett tanfolyamaink alapvető célja, hogy a tanulók megoldást kapjanak az áldozattá válás megelőzésére, a verbális és fizikai konfliktushelyzetek elkerülésére. Fontosnak tartjuk, hogy megtanulják helyesen kezelni az agresszióba átcsapó szituációkat Önmaguk mérséklésével s megtalálják a kiutat az ilyen helyzetekből. Foglalkozásaink fizikai, mentális és érzelmi oldalról is megközelítik az önvédelem témakörét és tudatosítják a három terület közötti összhang meglétének fontosságát. Segítenek megtalálni az önszabályozás lehetőségét önvédelmi és küzdő mozgások gyakorlásával. Fejlesztik a távolságérzékelést és a testi kommunikációt. A résztvevők az ellenfél mozgásaihoz igazodó hely- és helyzetváltoztató mozgások támadó-védekező technikákat sajátíthatják el, képessé válnak arra, hogy hogy társadalmilag elfogadott szempontok szerint oldják meg az utcai, iskolai és szórakozóhelyi konfliktusokat is, valamint technikákat tanulnak a balesetmegelőzésre. A sport által erősödik szabályozott, sportszerű küzdés iránti igény erősítése tisztelet, kölcsönös megbecsülés kialakulása a sportszerű küzdések, együttműködő feladatok végrehajtása során.

Egyéni pályaválasztási tanácsadás

A szolgáltatás célcsoportja elsősorban a pályaválasztás előtt álló általános és középiskolás fiatalok, illetve mindazok, akik még nem választottak szakmát, vagy továbbtanulási irányt, és nincs munkaerő-piaci tapasztalatuk. A tanácsadás célja a fiatalok:

  • Pályaválasztási döntésének előkészítése (pályaorientáció)

Pályaismereteinek bővítése,

o Személyes képességeinek és érdeklődésének felmérésre (az adottságainak, kompetenciáinak, kulcsképességeinek, irányultságának feltárása),

o Önismeretének fejlesztése,

o Pálya-specifikus képességigényeinek megismertetése,

o Saját példaképének kialakítása,

    • Pályatervezésének segítése, hozzájárulás az egyéni pályaterv kialakításához

Adottságainak, kompetenciáinak, képességének, érdeklődésének és a munkaerő-piaci keresletnek megfelelő képzési, továbbképzési vagy átképzési lehetőség felkutatása, támogatás az iskolaválasztásban, felvételi felkészítés, jelentkezéssel kapcsolatos adminisztráció segítése.

Foglalkoztatás fejlesztése, munkaerő-piaci szolgáltatások

A Fiatalok Mentorai Egyesület a TÁMOP-2.6.2-es projekt keretében a munkaerő-piaci szolgáltatások bevezetéséhez kapcsolódó önértékelést sikeresen végrehajtotta, minőségirányítási rendszere tartalmazza az alábbi szolgáltatási sztenderdekre vonatkozó feltételeket, illetve referencia-tanúsítással rendelkezik az alábbi szolgáltatások nyújtása terén:

      • Munkaerő-piaci és foglalkozási információkat nyújtunk munkáltatóknak, − annak érdekében, hogy ezek segítségével kielégíthessék munkaerőigényüket. A szolgáltatás célja továbbá, hogy hozzájáruljon a foglalkoztatás költséghatékonyságához, az atipikus foglalkoztatási formákban rejlő foglalkoztatási potenciál kihasználásához, valamint a munkahelyi sokszínűség előmozdításához.

      • Munkaerő-piaci és foglalkozási információkat nyújtunk munka iránt érdeklődőknek, hogy ügyfeleink tájékozottabbak legyenek a munkaerő-piaci intézményrendszerről és szereplőkről, a munkát keresőknek nyújtható támogatások-, szolgáltatások lehetőségeiről és az igénybetétel feltételeiről, eljárásrendjeiről − annak érdekében, hogy az információk birtokában gyorsabban és hatékonyabban tudjanak élni a lehetőségeikkel.

      • Egyéni munkatanácsadást nyújtunk annak érdekében, hogy az álláskeresők, inaktív személyek esetében személyre szabottan feltárjuk, vizsgáljuk és értékeljük az ügyfeleink elhelyezkedését akadályozó körülményeket, valamint ezek megszüntetésére és az elhelyezkedésre irányuló terv készüljön.

      • Pályaválasztási tanácsadással állunk rendelkezésére azoknak a fiataloknak, akiknek az egyéni kompetenciáikhoz, életpálya-elképzeléseikhez illeszkedő pálya, vagy a pályaválasztást célzó továbbtanulási lehetőségek kiválasztásában kell támogatást, segítséget nyújtanunk.

      • Munkaerő-piaci mentori szolgáltatásunk nyújtásának célja a hátrányos helyzetű, aktív korú, nem foglalkoztatott személyek munkaerő-piaci helyzetének javítása, a munkavállalásuk és munkahely megtartásuk elősegítése.

      • A mikro-, kis- és középvállalkozásoknak nyújtott tanácsadások, szolgáltatások célja, hogy a már működő mikro-, kis- és középvállalkozások ismereteinek bővítése révén hozzájáruljon a munkavállalói létszám megőrzéséhez, növekedéséhez, illetve a vállalkozások stabil működésének megteremtéséhez, fejlődésének elősegítéséhez.

      • Az álláshelyek feltárása, munkáltatói kapcsolatok erősítése szolgáltatásunk célja, hogy hozzájáruljon Egyesületünk és a munkáltatók kapcsolatának erősödéséhez, ez által a munkahelyek hatékonyabb feltárásához, illetve a kapcsolatfelvétel és információcsere révén szorosabb együttműködés alakuljon ki a szervezetünk és a munkáltatók között.

TÁMOP 5.1.1. B A projekt elsődleges célja munkaerő-piac szereplőinek (munkaadók, munkát vállaló személyek) az igényeinek összehangolása ezen belül a nők munkaerő-piacra visszajuttatásának elősegítése, a munkavállalás és a családi élet összehangolásának elősegítése a projekt szolgáltatásai által, a szolgáltatások rendelkezésre állásával, folyamatos biztosításával.

A pályázat során nagyszámban valósítottunk önfoglalkoztatóvá válást elősegítő egyéni tanácsadást.

A problémamegoldó humánszolgáltatásink között az alábbi tevékenységek szerepeltek:

      • Önéletrajzok, motivációs levelek megírása, korrigálása.

      • Felvilágosítást adtunk munkaerő-piaci, szociális és érdekvédelmi szabályokról.

      • Segítettünk pályamódosításban, továbbtanulásban, állás változtatásában, állásinterjúra való felkészülésben, egyéni és társas vállalkozás elindításában.

      • Tanácsot adtunk első vagy további szakma kiválasztásához, álláspályázatok elkészítésében közreműködtünk,

      • Felkészítettük klienseinket a munkáltatókkal való személyes találkozóra, állásinterjúra, különböző álláskeresési technikákra, segítettünk az önismeret fejlesztésében, az öndefiníció meghatározásában, alapvető munkajogi kérdésekben.

      • Többen igényeltek a tanácsadások alkalmával interneten való online álláskeresést, és információkeresést is.

Tanoda programok

A tanoda egy civil vagy egyházi kezdeményezés, mely helyi sajátosságokra épül, innovatív szemléletű, hátránykompenzációt segítő közösségi színtér. Korábban Magyarországon teljesen civil kezdeményezésre indultak tanodák olyan fiatalok számára, akik iskolai kudarcok miatt lemaradtak, vagy közösség hiányában elkallódtak. Ma már a tanoda mozgalmat Európai Uniós pályázatok is támogatják. Az elmúlt évben Egyesületünk is elindult a tanoda programok kifejlesztésében és elindításában. Ezt a kezdeményezésünket a korábbi mentorálási, közösségszervezési, pályaoirentációs projektjeink, és főként a szakképző intézményekkel kialakított szoros kapcsolatunk tapasztalatai alapozzák meg. A megvalósítást számos egyeztetés, koncepcióalkotás, valamint a helyi szakemberekkel, intézményvezetőkkel történt egyeztetések előztek meg. A tanoda célja egy az iskolától elkülönült közösségi és tanulási tér létrehozása, melyben a fiatalok napi segítséget, támogatást, mentorálást kapnak civil szakemberektől az iskolai kudarcok, családi problémák, pályaválasztási nehézségek leküzdéséhez, vagy szabadidejük eltöltéséhez. A Fiatalok Mentorai Egyesület több éves tapasztalattal rendelkezik különböző közoktatási projektek megvalósításában, hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, különös tekintettel roma származású tanulók komplex személyiségfejlesztésében. Szervezetünk Szolnokon rendelkezik székhellyel, Székesfehérváron és Budapesten telephellyel. Az Egyesület elnöke korábban a pedagógiai fejlesztések vezető szakembereként vett részt a térség meghatározó programjaiban; szakembereink az együttműködésben részt vevő intézményekben legalább 8 éve különböző fejlesztési programokat valósítottak meg, melyek a hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkoztak. Egyesületünk pszichológusai a korábbi években a pedagógusokkal és az itt tanuló diákokkal is dolgoztak szupervíziók és tréningek formájában. Tagjaink között megtalálhatóak intézményekben dolgozó elkötelezett mentorok, intézményvezetők, centrum vezetők és tanácsadással, tréningekkel foglalkozó munkatársak egyaránt. Részt vettünk a TÁMOP-3.3.10-es mentor program megvalósításában, ami a Szolnoki Szakképzési Centrumban átütő fejlődést jelentett a lemorzsolódó tanulókkal való foglalkozásban. A lemorzsolódás elleni küzdelmet részben a tanoda programok megvalósításával szeretnénk folytatni. Szolnokon két helyszínen, Budapesten egy helyszínen pályázatunk Tanoda programok szakmai megvalósítására a középiskolai korosztály részére. Mindegyik helyszínen 16 – 25 év közötti fiatalok a célcsoportunk, s erős iskolai kapcsolatrendszerre és közös munkatapasztalatokra támaszkodunk. A bevonni kívánt szakiskolák tanulói a lemorzsolódás szempontjából a legveszélyeztetettebbek, akik szegregátumokból érkeznek; hátrányos helyzetűek és sok esetben roma származásúak is, beilleszkedési, eltérő családi szokásokkal és rendkívül komoly tanulásbeli hátránnyal rendelkeznek. A tanoda működtetését a középiskolába járó fiatalok önkéntes részvételével szeretnék megvalósítani; leginkább a 2016/17 tanév 9. és 10. évfolyamos diákjait bevonva, mivel az a tapasztalatunk, hogy a leginkább lemorzsolódó tanulók ezekből az évfolyamokból kerülnek ki. A módszertanunk lényege a családdal, a szülőkkel, nevelőszülőkkel és kollégiummal való együttműködésnek a megerősítése, melyet egy komplex koncepció mentén valósítunk meg folyamatos tájékoztatás, családlátogatások, nyitott tanodai programok, közösségi programokkal, alternatív tanulás-támogatási és felzárkóztatási módszerekkel és kapcsolódó mentori szolgáltatással és mentálhigiénés programokkal. A tanulók számára egyéni fejlesztési terveket, készítünk, közös célokat határozunk meg, meghatározzuk a tanulók fejlesztési igényei szerinti beavatkozásokat rövid és középtávon. Az alapkészségek fejlesztésén túl − érzelmi, mentálhigiénés fejlődést segítő tevékenységeket, a szociális kompetenciák fejlesztését, tehetséggondozási programokat is tervezünk. A Tanoda munkájába kortárs segítőket is bevonunk. Egyesületünk szorosan együttműködik a szakképzési centrumokkal, így a közösségi szolgálatot a kortársak a projektjeinkhez kapcsolódóan tudják eltölteni, mely ma már kötelező feltétele lett az érettséginek is. Már működő tanodáknak is nyújtunk foglalkozásokat, emellett elvégezzük a szükséges előtanulmányokat, háttérelemzéseket, majd a partnerekkel való konzultáció és a kérdőíves felmérések, műhelymunkák után elkészítjük a szakmai koncepciót.

Közösségi családi szolgáltatások fejlesztése Székesfehérvár Maroshegy városrészében

A Pirkadattól Alkonyatig Alapítvány konzorciumi partnereivel, a Sziti Szociális- és a Fejér Paktum Egyesülettel közösségi családi szolgáltatások fejlesztését valósította meg Székesfehérváron Európai Uniós forrásból. A Pirkadattól Alkonyatig Alapítvány, két konzorciumi partnerével, a SZITI Szociális Egyesülettel és a Fejér Paktum Egyesülettel karöltve pályázta és nyerte meg az Új Széchenyi Terv keretében meghirdetett TÁMOP-5.1.1.B-11/2-2011-0188 azonosítószámú projektet. A nyertes pályázat „Közösségi családi szolgáltatások fejlesztése Székesfehérvár Maroshegy városrészében” címet viseli, 2012. július 1-jével kezdte meg munkáját és 2013. november 30-án zárja a projektet. A projekt megvalósítására 38.140.511 Ft vissza nem térítendő támogatás áll rendelkezésre. A pályázat egy már régen fennálló űrt kívánt betölteni a gyermekes családok életében, hisz mind az Alapítvány, mind pedig a konzorciumi Egyesületek egyre gyakrabban tapasztalják, hogy a családok olyan problémákban ütköznek, melyet önmaguk nem képesek megoldani. A projektben megvalósuló szolgáltatások és tevékenységek hozzájárultak a család, mint a társadalom legkisebb egységének általános erősödéséhez, a családi életről alkotott kép pozitív változásához, a családok közötti támogató kapcsolatok bővüléséhez.